28.9.2011

Oikea opiskelutekniikka?

Pääni on tahmea ja räkäinen. Silti oli pakko päästä jatkamaan kymppisormi opiskelua. Etenkin, kun eilinen jäi väliin tämän vaivani vuoksi. Kävin hoidattamassa itseäni vyöhyketerapeutilla, joka löysi runsaasti tukkoisuutta muualtakin kehostani kuin vain päästä. Olettekohan laskeneet siellä Typing Masterissa, paljonko taitajien vauhti hidastuu flunssaisena? Kuuntelin eilen kahden kirjailijan haastattelua ja ajattelin heidän varmasti osaavan tämän kirjoitustyylin. Nyt mietin, kuten usein aiemminkin, mikä mahtaisi olla paras taktiikka käydä näitä harjoituksia läpi. Kannattaako tehdä mahdollisimman tarkkaa työtä, jottei tule yhtään korjattavaa? Jos kuitenkin tulee virheitä, kannattaako niitä jäädä korjailemaan vai jättää korjattavaksi sitten joskus? Tässä tapauksessa siis ei korjauksia koskaan, koska aika kuitenkin loppuu.
Kuinka monta kertaa yksi oppitunti kannattaisi käydä läpi? Kannattaisiko kerrata, jos kertaa, osio kerrallaan vai koko oppitunti, kunhan sen on ensin käynyt kokonaan läpi? Ehkä ei ole olemassa mitään kaavaa. Suosituksia ehkä? VAI kannattaisiko mahdollisimman ripeästi suorittaa koko kurssi ja vasta sitten palata kertaamaan? Olisiko hyvä harjoitella joka päivä vai vain joka toinen? Kannattaisiko opiskella yksi tunti yhteen menoon vai sekin taukoja pitäen?

Mene ja tiedä. Minusta tulee vielä mestari ja kirjoitan ainakin ne 300 merkkiä minuutissa, jotka testi minulle lupasi. Varmasti! Huomaan itse asiassa jo oppineeni jotain. Kiitos!

1 kommentti:

  1. Hei Amanda, suosittelen että käyt kunkin oppitunnin/harjoitteen läpi pääsääntöisesti vain yhden kerran. Jos et hallitse uusien merkkien sijaintia oppitunnin loppukokeessa itseäsi tyydyttävällä tasolla, kannattaa treenata lisää esim. sitä alatehtävää, joka tuntui mielekkäältä.

    Lohdullista on, että seuraava oppitunti opettaa myös edellisiä merkkejä. Kun pääset peruskurssin läpi ja sormet muistavat kaikkien kirjainten sijainnin, siirry heti käyttämään uutta taitoa arkielämässä, sekä halutessasi tekemään lisäkursseja.

    Päivittäinen harjoittelu on hyvä tavoite, mikäli vain aikatauluusi mahtuu opiskelua esim. 30min / päivä, mutta pidä toki välipäiviä tarpeen mukaan, kipeänä ei kannata rasittaa itseään millään ylimääräisellä.

    VastaaPoista