29.12.2011

Niin siis kuka siitä 10-sormijärjestelmästä oikein hyötyykään?

Törmäsinpä tässä Petri Neittaanmäen vuonna 2005 Eduskunnalle tekemään kirjalliseen kysymykseen "Mihin toimenpiteisiin valtioneuvosto aikoo ryhtyä kymmensormijärjestelmän sisällyttämiseksi tiiviisti peruskoulujen opetussuunnitelmiin?" Lue kysymys perusteluineen täältä.

Lienee sanomattakin selvää, että me TypingMasterissa allekirjoitamme täysin Neittaanmäen perustelut, erityisesti sen, että hyvä näppäilytaito on osa kansalaistaitoa tietoyhteiskunnassa edistäen sekä yksityis- että työelämässä pärjäämistä.

Silloinen opetusministeri Antti Kalliomäki torppasi aloitteen monisanaisesti, mutta tämä lause nostatti kuitenkin kulmakarvat korkeuksiin.

 "Opetushallitus ei pidä tarkoituksenmukaisena kymmensormijärjestelmän sisällyttämistä opetussuunnitelman perusteisiin toisaalta siksi, että kyseessä on menetelmää koskeva yksityiskohta, joka ei sovi perusteiden luonteeseen, ja toisaalta siksi, että kymmensormijärjestelmä on kehitetty erityisiin olosuhteisiin, esimerkiksi sihteerien työtä varten, missä puhtaaksi kirjoittaminen sekä taito kirjoittaa nopeasti ja virheettömästi olivat aiemmin erityisen tärkeitä."


-- Siis että hyvä näppäilytaito on vanhentunut erikoistaito, joka on ollut tärkeä sihteereille? Ihan oikeasti... tätä mieltä oli siis silloinen virallinen taho. Suomessa. 2000-luvulla. Huh huh! Noinkohan Kalliomäki on näin kuuden vuoden kuluttua edelleen tätä mieltä?

Mitä mieltä mahtaa olla Jukka Gustafsson nyt, kun yo-kirjoituksiakin suunnitellaan tulevaisuudessa suoritettavan osin tietokoneilla ja tietotyöntekijöiden määrä on jo melkein puolet palkansaajista (Tampereen yliopiston sosiologian laitos, työelämän tutkimustuloksia 2000-luvun alkupuolelta)?

Tässä yhteydessä nostankin taas esille Aalto- ja Tampereen yliopistojen tutkijoiden Antti Oulasvirran ja Poika Isokosken Hesarissa viime keväänä julkaistun mielipidekirjoituksen "Kymmensormijärjestelmä peruskoulun opetusohjelmaan". Lue kokonaisuudessaan TypingMasterin sivuilta.

4 kommenttia:

  1. On tuo kyllä ihan käsittämätöntä, etteivät vieläkään ole saaneet opetussuunnitelman perusteisiin kymmensormijärjestelmää ängettyä. Työskennellessäni viime vuoden tietotekniikan opettajana huomasin, että oppilaiden (ne, jotka olivat valinneet tietotekniikan valinnaisaineena yläkoulussa) kirjoitustaito ei ollut kovin hyvä.

    Kymmensormijärjestelmän eduista puhuttaessa keskustelu tuntuu valitettavan usein painottuvan yhteen seikkaan: kirjoitusnopeuteen. Tämä on toisinajattelijoiden helppoa kumota väittäen, että kyseessä on erikoistaito. Pitäisi keksi hieman paremmin ihmisiin vetoava perustelu sille, miksi kirjoittaminen on parempi tehdä näin.

    Mielestäni järjestelmän tärkeimmät edut nopeuden sijaan (nopeus on sivutuote, joka kehittyy luonnostaan siinä mukana) ovat


    Kirjoitusergonomia. Kun kirjoittaa nopeammin, niin voi pitää enemmän taukoja ja lihakset saavat aina välillä levätä. Työskentely on mukavampaa (tällä mukavuusargumentilla mainostan yleensä kymmensormijärjestelmää).

    Luonnollisuus. Näppäimistö on kuin mikä tahansa instrumentti; kun sen hallitsee, niin kirjoittamiseen voi eläytyä eikä tuotetun tekstin laatu jää kiinni työn katkonaisesta etenemisestä, joka aiheutuu kirjainten etsimisestä. Ajatus siirtyy suoraan paperille, kun voi kirjoittaa "rennosti" (vrt. soitetun musiikin laatu jos se soitetaan rennosti vs. tökkien).

    Navigointi- ja pikakomennot: kymmensormijärjestelmän käsien perusasema aukaisee näppäimistön tehokäytön mahdollisuudet, eli esimerkiksi selainta voi luontevasti käyttää näppäinkomennoilla (mm. Ctrl-L, Ctrl-W, Ctrl-T jne.). Näiden komentojen koko pointti on juuri siinä, että näppäimet löytyvät luonnostaan tietyilla sormituksilla.


    Ongelmana nopeuden (ja tehokkuuden) liiassa mainostamisessa on myös se, että ihmiset ajattelevat työmäärän kasvavan tulevaisuudessa samassa suhteessa, ja pitää olla vieläkin tehokkaampi kuin ennen (koska nyt oletuksena on tuo korkea kirjoitusnopeus, jota ei aiemmin ollut). Mukavuus sen sijaan tuntuu hyvältä ja toimii paremmin, ainakin kun mainostaa sitä iloisella asenteella :)

    Navigointikomennoista kiinnostuneille olen kirjoittanut artikkelin, jonka voi ladata luettavaksi kotisivultani

    http://users.jyu.fi/~rierjarv/tie/#usability

    Artikkelin nimi on "Tietokoneen käytettävyyden perusteet".

    VastaaPoista
  2. Hei ja kiitos!

    Olen tästä aivan samaa mieltä. Kirjoitukseni samasta vinkkelistä löytyykin aiemmista postauksista marraskuulta, otsikolla 'Rentoutta ja parempaa keskittymistä'.

    - Anniina

    VastaaPoista
  3. Minä pidän kymmensormijärjestelmän suurimpana hyötynä sitä, että voin kirjoittaa samaa tahtia ajattelun kanssa. Toki virheitä tulee, mutta teen muistiinpanoja ja luonnostelen tekstejä paljon sujuvammin näppäimistön kuin kynän avulla. Lyhyitä tekstejä myös kopioin kirjoittamalla nopeammin kuin copypeistaamalla.

    Jari

    VastaaPoista
  4. Minusta taas pitäiisi kiinnittää huomiota siihen että QWERTY on erittäin hankala eikä sitä ole optimoitu millekään kielelle. Itse olen yrittänyt saada lapseni opettelemään svorakin joka ei suinkaan ole paras suomen kirjoittamiseen mutta monta kertaa parempi. Minusta koulussa tulisi opettaa siitä kuinka paljon aikaa tuhlaantuu ja ennen kaikkea vaivaa (rannetupintulehduksia) jos ei ole opetellut a) kymmensormijärjestelmää b) jotain järkevämpää kuin QWERTYÄ. Mutta missään tapauksessa ei saisi antaa sitä virheellistä kuvaa että nykyinen näppäinjärjestys on hyvä, vaan sitä tulisi käyttää malliesimerkkinä siitä että monesti yleisin ratkaisu on kaukana optimaalisesta.

    VastaaPoista