24.2.2012

Peruskouluun halutaan lisää äidinkieltä, tietoyhteiskunta kiittää



Tuntijakotyöryhmä on saanut laadittua ehdotuksensa opetusministerille ja uudistuksen tuloksena olisi mm. äidinkieleen tulossa yksi lisätunti. Myös kansalaistaitoja sekä tietotekniikkaa olisi mahdollista lisätä valinnaisena peruskoulun opetukseen, kertoo Hellström pedagogiikkaa-blogissaan.

Mitä yksi tunti lisää äidinkieltä voisi tarkoittaa tietoyhteiskunnalle tulevaisuudessa?

Yksi tärkeimpiä kirjoittamisen menetelmiä on nykyään näppäimistö, tulevaisuudessa äidinkielen tunneilla olisi mahdollista uusien tuntien puitteissa opettaa näppäilytaitoa vaikkapa sen jälkeen, kun tekstaus ja muut kirjaisimet ovat hallussa. Joissakin alakouluissa näppäimistöä on käytetty tarinoiden tuottamiseen jopa ennen kun lukeminen on täysin hallussa.

Jos näppäilytaito opetettaisiin tulevaisuudessa esim. alakoulun 5. tai 6. luokalla jokaiselle oppilaalle, kaikilla suomalaisilla olisi yhtäläiset valmiudet käyttää tietokonetta sujuvasti tekstin tuottamiseen. Professori Pekka Neittaanmäki esitti jo vuosia sitten Opettaja-lehdessä laskelmia siitä, miten merkittäviä säästöjä tämä voisi tuoda kansantaloudelle. Lisäksi yhteiskunnan eduksi tulisivat myös mittavat työterveyshyödyt ergonomian parantumisesta, käytännössä erilaisten niska-, selkä- ja käsivaivojen vähenemisestä oikean työtavan ansiosta.

Kun näppäilytaito opittaisiin alakoulussa, antaisi se koululaisille itsevarmuutta tietokoneen käyttöön ja ennen kaikkea hyvät valmiudet siirtyä yläkouluun, jossa tietokonetta voitaisiin käyttää jo enemmän esimerkiksi erilaisten esitelmien kirjoittamiseen.

Netissä on Facebook-ryhmä Tietokoneet YO-kirjoituksissa, jossa pohditaan miten pian YO-kirjoitukset voidaan järjestää tietokoneella. Entä jos jokainen lukiolainen osaisikin jo tulevaisuudessa peruskoulupohjalta tuottaa sujuvasti tekstiä näppäimistöllä (kohtalaisella nopeudella ja virheettömästi), YO-kirjoitusten järjestämisessä olisi yksi päänsärky vähemmän.

Viestin viejänä

Allekirjoittanut on lupautunut kertomaan näppäilytaidon tärkeydestä opetusministeriön uudistuksesta päättäville tahoille, tarkoituksena on järjestää tapaaminen opettajayhdistyksen ja eri sidosryhmien kanssa ja argumentoida aukottomasti, miksi näppäilytaito olisi syytä huomioida tulevaisuuden tietoyhteiskunnassa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti