5.8.2012

Kynä on näppäimistöä väkevämpi?

Luin tänään HS Kuukausiliitteestä Veera Jussilan kirjoittaman artikkelin Hyvästit harakanvarpaille, jossa hän pohdiskeli, voittaako kynä vai näppäimistö toisensa perusopetuksessa/kirjoitustapana.

HS kirjoitti: "Kaunokirjoitus saatetaan kokonaan poistaa vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteista." ja  "Nyt koululaiset opettelevat kolmet erilaiset kirjaimet ... Sen lisäksi harjoitellaan yhä enemmän tietokoneella kirjoittamista." (HS)

Nyt on Suomessakin hyvä aika nostaa kissa pöydälle siitä, miksi käsialaa yhä opetetaan. Artikkelissa äidinkielen työryhmää johtava opetusneuvos Pirjo Sinko myöntää, että "Kun tämän kirjoittaa lehteen, niin nousee iso keskustelu. Mutta ehkä se on syytä nostattaa" (HS).

Vielä 1950-luvulla kouluissa kritisoitiin kuulakärkikynän käyttöä, mieleeni on herännyt, ovatko nykyään vastustuksen kohteena näppäimistöt? Veera Jussila nosti artikkelissa esiin useita näppäimistöön siirtymiseen liittyviä uhkakuvia, mm.  "Kukaan ei tiedä, miten käsin kirjoittamisesta luopuminen vaikuttaa meihin ja aivoihimme"  ja  "Jos pelotellaan oikein kunnolla, niin (käsin) kirjoittamisen loppu voi uhata jo demokratiaa." (HS).

Veera Jussila toi onneksi esiin myös näppäimistöön liittyviä positiivisia asioita, kuten "näppäimistön käyttö vapauttaa ajatteluamme sisältöön" (psykologi Colette Daiute) sekä "lapset oppivat lukemaan näppäimistöä naputtamalla" (Arne Tragetonin mallilla tulokset ovat olleet hyviä myös Suomessa).

Muutamia tärkeitä näppäilytaidon tuomia etuja jäi kuitenkin esittämättä, kuten nopeus ja ergonomia. Toimittajan kommenttiin "Koneella kirjoitettaessa katse seilaa näytön ja näppäimistön väliä" tekisi mieli esittää kysymys, miksi pitäisi kurkkimalla väsyttää niska hartia -seutuaan, kun voisi opetella näppäilytaidon eli kymmensormijärjestelmän.

Parhaat edut näppäimistöstä saadaan, kun sen oikeanlaista käyttöä opetettaisiin lapsille esim. 1/2 vuosiviikkotunti.   Opetusministeri kuitenkin linjasi kesäkuussa 2012 vastineessaan hänelle esitettyyn kirjalliseen kysymykseen, ettei näppäilytaitoa tarvitse opettaa (kaikille) lapsille: "Kymmensormijärjestelmän sisällyttämistä valtakunnallisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin ei kuitenkaan ole pidetty tarkoituksenmukaisena, koska kyseessä on menetelmää koskeva yksityiskohta. Perusopetuksessa valinnaisena aineena voidaan opettaa tieto- ja viestintätekniikkaan liittyviä tietoja ja taitoja. Siten perusopetuksessa on mahdollista toteuttaa esimerkiksi kurssi, jossa opetetaan oppilaita käyttämään kymmensormijärjestelmää."

Toisaalta mikäli tulevaisuudessa jokaisella lukiolaisella ei ole riittäviä edellytyksiä (=perusopetusta) tietokoneella kirjoittamiseen, ylioppilaskirjoitusten tasa-arvoisuus voi vaarantua.


P.S. HS:n artikkelissa kerrottiin, että amerikassa on tehty uusia tutkimuksia käsinkirjoittamisen eduista verrattuina näppäimistön käyttöön, mm. "Kun kirjoitamme käsin, aivojen kaikki osat aktivoituvat"  (ks. Virginia Berningerin sekä Karin Jamesin/Isabel Gauthierin tutkimukset). 

Onneksi näppäilytaito on motorinen taito, joten aivojen ei tarvitse näppäilyn vuoksi kuormittua, vaan kirjainten painaminen tapahtuu lihasmuistista.  Selvennyksenä vielä lukijoille; en näe, miksei käsinkirjoitusta tulevaisuudessakin tarvittaisi, ehdotan vain että myös näppäimistön käyttöä opetettaisiin kaikille Suomessa.

4 kommenttia:

  1. On kyllä todella murheellista, ettei nykyajan yhtä perustaitoa nähdä tarpeelliseksi sisällyttää perusopetukseen kaikille. Johan kymmensormijärjestelmän käytöllä olisi työelämässä ihan tuottavuuttakin lisäävä vaikutus. Vaikka en ole kovin taitava, olen kaikkia kymmentä sormeani käyttämällä kuitenkin monin verroin nopeampi kuin kahdella tai vaikka viidelläkin sormella näpyttävä.

    VastaaPoista
  2. En näe tuosta onko se ergonominen systeemi, joka kielellä kun omansa, saa ilmatteks ladata. Pitäisi kaikkia sormia käyttää yhtä paljon. Pojallani kaksi näppäimistöä; yksi kun kirjoittaa englanniksi, yksi ruotsiksi...

    VastaaPoista
  3. Se alkuperäinenhän kymmrndormisysteemi yli 100 vuotta.... eikä sovi sama joka kieleen.

    VastaaPoista
  4. Koneitten käyttö on auttanut monia, erityisesti poikia, joilla motoriikka ja käsiala huonompi. Yksi yliopiston professori kertoi että hän ei olisi koskaan kirjoittanut kirjoja, jos ei tietokonetta olisi tullut... Tämä auttaa mahtavasti myös lapsia joilla joku lukuhäiriä. Tutkimukseen otettava myös huomioon, minkä ikäisenä koneet lapset ovat saaneet käyttöönsä. Ruotsissa jo esikouluissa lapset saavat leikkiä iPadillä, ja nämä lapset oppivat sanoja, värejä ja muuta nopeammin. Ei kaikki uusi pahasta...

    VastaaPoista