26.8.2012

Uusia tuulia näppäimistön opiskeluun - StarKeys tulee

Näyttää siltä, että näppäimistöistä ei monista odotuksista huolimatta päästä eroon vielä pitkään aikaan, kun uuteen Microsoft Surface-tablettiinkin tuli vakiona näppäimistö. Harmillisesti näppäimistön opiskelu on vielä nykyäänkin kovin kinkkistä, koska opiskeluun liittyy useita haasteita, mm. vanhasta tekniikasta poisoppiminen sekä uudet motoriset taidot (vrt. pyörällä ajo). 

 Me TypingMasterissa aloimme pohtia, miten näitä oppimisen haasteita voisi minimoida.  Huomasimme, että jo kymmenien vuosien ajan näppäilytaidon opetuksessa on kaksi erillistä taitoa usein pyritty opettamaan melko samanaikaisesti:

a) uusien kirjainten sijainti näppäimistöllä (missä se Q oikein olikaan, entä Z?)
b) sormien motoriset liikeradat (esim. miten pikkusormi kurottaa yläriville?)

On vähän nolo tunnustaa, että vasta nyt yrityksemme 20. toimintavuotena meille tuli pedagoginen herääminen: Kannattaisiko liikeradat opiskella ensin ilman, että työmuistia kuormitetaan kirjaimilla?
 
Päätimme lähteä katsomaan näppäilytaidon oppimista meille uudesta näkökulmasta. Asetimme tavoitteeksi, että uudet liikeradat voisivat siirtyä tiedostamattomiksi rutiineiksi, ilman tietoisuudesta tulevia esteitä. Nimittäin kun oppimiseen ei aluksi sotketa jo ennestään tuttuja kirjaimia, myöskään vanha "2-sorminen" kirjoitustapa ei samalla tavoin ole hidastamassa uuden taidon oppimista.

Koska näppäilytaitoa opiskelevat yhä nuoremmat, oli looginen valinta toteuttaa uudenlainen motorinen harjoittelu pelinomaisesti. Koska kirjanten ei siis haluttu häiritsevän motorista opiskelua, kirjaimet yksinkertaisesti piilotettiin näppäimistöltä (kuvaruudulta) ja keskityttiin visuaalisesti sormiin ja tyhjiin näppäimiin. Näistä pohdinnoista syntyi lukuisten eri prototyyppien jälkeen uusi TypingMaster-peliohjelma työnimeltään StarKeys (ei vielä suomennettu).
 
Jalkauduimme testaamaan uutta StarKeys-peliä muutamien alakoululuokkien luokse ja hämmästyimme. Oppilaat näyttivät oppivan käsien liikeradat verraten nopeasti pelailun ohessa. Tämän jälkeen heidän on hyvä lähteä opettelemaan kirjainten sijainteja. 


"Tää peli on tosi helppo, en tarvii yhtää apua. Tuliks tuosta jotakin sanaa." 5-vuotias poika
Tunnustetaan vielä, että käytimme pelin testailussa apuna myös lähipiirin lapsityövoimaa, myös 5-vuotiaat lapset näyttivät pitävän pelistä, koska peli antoi mukavan visuaalisen vasteen sormien liikkeille. Kun annoin vinkin että F ja J kirjaimissa on pienet kohoumat, lapsi halusi jopa välttämättä itse laittaa sormensa oikeille paikoille ("kotiriville") näppäimistössä.

Eli hyviä uutisia kaikille, jotka opettavat lapsille näppäilytaitoa

Uusi StarKeys-peli tullaan julkaisemaan seuraavassa TypingMaster Online-päivityksessä, eli se tulee automaattisesti kaikkien suomalaisten kouluasiakkaidemme käyttöön. Testaamme ja hiomme uutta ratkaisua kuitenkin vielä ensin amerikkalaisilla asiakkaillamme...

Voit halutessasi kokeilla StarKeys-peliä jo nyt tästä linkistä (englanninkielinen):
http://www.typingmaster.com/education/sample-drill.asp

TypingMaster StarKeys
Esittelemme lisää uusia tuulahduksia syyskuussa TIEKE:n Vaikuta ja vaikutu-tapahtumassa, tervetuloa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti